Perfectionimse: het monster dat ons doodt
Maanden heeft het geduurd voordat ik weer een blog schrijf. En waarom? Ik heb genoeg te vertellen. Ik leer elke dag nieuwe interessante mensen kennen, ik lees en studeer veel en er gebeurt genoeg grappigs om met jullie te delen. Maar op het moment dat ik mijn handen op de toetsen wil zetten om te typen, verschijnen ze daar: de monsters der perfectie..
Ze hijgen in mijn nek, trommelen op mijn hoofd en soms houden ze me ’s nachts uit mijn slaap. Ze roepen dingen als: Niemand heeft daar wat aan, dit is niet goed genoeg, wie geeft daar nou iets om? Het resultaat? Ik produceer niets. Nada. Geen letter op papier. Alsof iemand dáár wat aan heeft. Herken je dat?
Perfectionisme heeft mij een burn-out bezorgd
Sandra, Uitgever, 28 jaar
Perfectionisme: voor- en nadelen
Perfectionisme is een mooie eigenschap. Tip: Noem het op je sollicitatiegesprek als die vreselijke vraag weer komt wat jouw slechte eigenschap is. Het wordt namelijk erg gewaardeerd: perfectie. Het maakt zorgvuldige en verantwoordelijke werknemers van ons. Denken we. Ja, misschien wel. Maar het doodt onze creativiteit, onze spontaniteit én ons vermogen om te leren van fouten in ons werk…
Van fouten leer je
Want het is echt waar. Een ‘open foutencultuur’ zorgt ervoor dat er meer wordt geleerd binnen organisaties, op zowel individueel, team‐ als organisatieniveau (Homsma et al. ,2009; Van Dyck et al.,2005; Lei et al., 2016). Er is de laatste tijd steeds meer aandacht binnen organisaties voor het belang van zo’n open foutencultuur. Dat is een goede ontwikkeling. Want in dezelfde onderzoeken wordt aangetoond dat de kwaliteit omhoog schiet:
- medewerkers innoveren,
- exploreren
- en experimenteren meer,
- zijn productiever, leveren een betere klanttevredenheid op
- en handelen meer ethisch.
Hoe reageer je op een fout?
Er is wel een prijs; het valt niet mee om je eigen fouten onder ogen te moeten zien. Het valt niet mee voor mij. Maar het is voor het goede doel: we worden er beter van. Vandaag zet ik dus een stap in het omarmen van mijn fouten. Dat doe ik als volgt: Ik verwelkom de eerste fout die ik maak als een leerkans. Ik zal zeggen: “Hee een fout… Welkom fout! Hoe word ik hier beter van?” Doe je mee?
Meer weten?
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Hieronder vind je een link naar een interessant en goed leesbaar onderzoek over een ‘open fouten cultuur’ binnen organisaties en een best practice. Het onderzoek is goed gefundeerd en lekker praktisch!
Onderzoek naar effecten en Best Practice van een Open fouten cultuur in Organisaties