Hoe houd je het leuk?

Valt niet mee, hè? Alles stil leggen betekende niet dat het rustig werd. Je werkt waarschijnlijk nog harder dan je gewend was: beeldbellen, lesgeven, koken en dat beetje vrije tijd dat je hebt, kun je niet gezellig met je vrienden op een terrasje doorbrengen. Misschien heb je daarnaast ook last van de enorme veranderingen om je heen, of heb je zorg om je eigen gezondheid en die van je dierbaren. En je mist ze. Hoe houden we de moed erin? In deze blog bied ik jou broodnodige erkenning voor je harde werk en een aantal interessante oefeningen om meer veerkracht te ontwikkelen. Gun jezelf een beetje inspiratie en bemoediging door verder te lezen.

Donald Duck: Wat een held!!

Hadden wij maar wat meer van Donald Duck. Wat er ook gebeurt, hij houdt de moed erin. Hij blaakt van zelfvertrouwen. Ziet altijd kansen middenin de ellende en zet zich dan onvermoeibaar in. En heb je wel eens gezien hoe hij van een rots afduikt? Je weet wel, hij loopt nog 4 meter door, kijkt verschrikt naar onderen -inderdaad, daar is geen grond meer- en stort dan neer. Om direct weer op te staan en de fiets te pakken die daar staat. Ondanks zijn eeuwige geldgebrek, geniet hij van het leven. En ik heb hem nog nooit een nacht wakker zien liggen, ook al heeft hij toch ook nog de zorg voor drie neefjes. Hoe doet hij het toch?

Hadden wij maar wat meer van Donald Duck

Veerkracht

Veerkracht is het vermogen om met tegenslag om te gaan. Het vermogen om bij tegenslag de moed erin te houden en te kunnen doorgaan met je leven of je werk. Tegenslag is iets wat iedereen overkomt. Het hoort bij het leven. Het lijkt er op dat niet iedereen van nature even veerkrachtig is. Sommige mensen zijn snel van slag, anderen lijken niet stuk te krijgen. Het goede nieuws is dat je je eigen veerkracht kunt trainen. Bedenk daarbij dat veerkracht een soort ‘spier’ is. De ene dag lukt het beter dan de andere, maar je moet toch blijven trainen. Je zult merken dat je veerkracht dan groter wordt. Je staat steviger in je schoenen. Je kunt de dag beter aan.

De bouwstenen van veerkracht

Een nadere analyse van veerkracht (en van het karakter van Donald Duck) levert de volgende bouwstenen op van ‘veerkracht’:

A….. heb je zelfvertrouwen (ik ben de moeite waard, ik mag er zijn)

B….. ben je liefdevol (ik geef om mijzelf en zie mezelf graag gelukkig, ik mag fouten maken, ik mag bang zijn)

C…..denk je positief (van fouten of tegenslag kan ik leren, als het niet linksom gaat, dan maar rechtsom)

D …..heb je regie over je leven (ik zoek naar manieren om te krijgen wat ik nodig heb, ik neem de leiding)

E ..…ben je in verbinding met anderen (ik heb zin om een praatje te maken, ik wil even wat van me af praten, ik heb iemand nodig om mee te lachen)

Hoe gaat het met jou op de bovenstaande punten? Waar mag jij nog wat aan werken? De oefeningen hieronder zijn bedoeld om jouw ‘spier’ te trainen. Mijn tip is om er maar 1’tje uit te kiezen en die es een paar dagen vol te houden. Je zult merken dat dit al best lastig is. Bedenk: Alle beetjes helpen!

Oefening: Zelfvertrouwen 5-10 minuten

Ga staan en beeld je in dat je alleen in de ruimte bent. En dat je je sterk en zeker van je zaak voelt. Adem in en uit en voel nu goed hoe stevig je staat. Probeer goed in je lijf te voelen hoe zelfverzekerd je nu bent (begin gerust met ‘net alsof”, je zult merken dat het steeds een beetje echter voelt). Neem de tijd om goed in je gevoel te komen. Let eens op wat er nu in je lijf gebeurt: hoe voelen je schouders? Hoe je hoofd? Je benen? Als je dit een beetje verkend hebt, merk je dat je je anders begint te voelen in deze houding? Denk je andere dingen? Probeer deze houding en dit gevoel mee te nemen de dag door. Als dit gevoel wegglijdt (zo gaat dat nu eenmaal), kun je deze houding weer even aannemen. Hoe vaker je zo gaat staan/ zitten, hoe sneller het positieve gevoel bij je boven zal komen.

Oefening: Liefde (15 minuten)

Probeer door de dag heen eens te letten op wat je zegt tegen jezelf. Probeer jezelf te ‘betrappen’ op een strenge opmerking naar jezelf. Zie het als een soort spelletje dat je gewonnen hebt als je zo’n gedachte kan ontdekken. Schrijf die gedachte direct op en ga door met je activiteit (tip: Stop een bloknoot in je zak). Op een rustig moment haal je je bloknoot erbij. Lees wat je tegen jezelf hebt gezegd. Stel je nu voor dat het een goede vriendin of je kind was, tegen wie je had gepraat. Wat zou je dan gezegd hebben? Had je anders geklonken? Had je hetzelfde gezegd?  Waarschijnlijk had je veel begripvoller en veel positiever gereageerd. Bedenk dat je geen reden hebt om liefdevoller tegen je vriendin of kind te praten dan tegen jezelf.

Oefening: Positief denken (15 minuten)

Merk je dat je veel klaagt? Of dat je vast zit in negatieve gedachten(cirkeltjes)? Dan is deze voor jou. Schrijf je belangrijkste klacht op een blaadje. Loop weg en zet een kop thee/koffie. Als je terugkomt,  pak dan een pen en schrijf minstens 3 verschillende, positieve kanten op van jouw klacht of probleem. Je hoeft het echt niet direct te geloven of dit ineens zo te vinden. Het gaat erom dat je los komt in je hoofd. Dat je ervaart dat er meer manieren zijn om te denken dan alleen jouw manier. Dat is genoeg. Speel er maar een beetje mee.  

Oefening: Regie (15 minuten)

Soms komt er wel heel veel op je af. Je kunt overspoeld worden. Je zou in alle chaos soms vergeten dat je er toch echt zelf bij bent. Jij kunt het stuur pakken: Zeg nee. Zeg straks. Loop weg. Opdracht: Pak een blaadje en schrijf alles op wat er naar jouw idee gebeuren. Neem hier ruim de tijd voor, totdat alles erop staat wat jou te binnen schiet. Hierna neem je even wat afstand door een kop thee te zetten of de hond uit te laten. Pak dan de lijst er weer bij en kijk er kritisch doorheen: wat kun jij schrappen? Wat kan jij delegeren? Wat kan best even wat minder? Wat kan wachten? Bij deze opdracht heb je absoluut ook creativiteit nodig en een dosis mildheid voor jezelf.

Tweede oefening in regie nemen. Wat kom je te kort in jouw leven? Waar zou je graag meer van willen? Pak regie over je leven door voor jezelf te regelen wat je nodig hebt. Heb je zelf geen idee hoe je dit zou kunnen regelen? Vraag een vriend(in) om samen met jou te brainstormen. Hoe meer ideeën, hoe beter. Heel belangrijk: Zeg bij geen enkel idee ‘ja maar’, want dat remt de creativiteit. Zeg alleen ‘dank je wel’. En brainstorm verder, totdat je iets tegen komt wat je wil gaan uitproberen.

Oefening: In verbinding blijven (5-10 minuten)

Je herkent het vast wel: moeite met hulp vragen. Gek genoeg is een van de moeilijkste dingen voor mensen in een ‘gevend beroep’ het zelf om hulp vragen. Liever geven we hulp dan dat we het krijgen. Maar zo werkt het niet. Wij hebben ook zorg, hulp en aandacht nodig. En er is niets krachtigers dan dit te vragen. Dus… Ga op een rustig moment eens na wat je van je medemens zou willen. Waar verlang je naar? Wat heb je nu nodig. Het kan iets heel simpels zijn, zoals een kop koffie die iemand anders voor je maakt, of een arm om je heen. En nu het moeilijkste: Vraag erom.

Meer weten over Omgaan met Corona stress? Of wil je meer oefeningen? Meld je bij mij en ik geef je vrijblijvend en gratis meer tips en hulp. Succes! En bedenk dat alles wat je oefent bijdraagt een een sterkere veerkracht-spier.

Contactgegevens

info@hartpsychologen.nl
Mobiel 06-148 975 99

Postadres en hoofdlocatie

Dokter van Deenweg 108
8025 BK Zwolle

Overige Informatie

Op de hoogte blijven?

%d bloggers liken dit: